اخبار مبتنی بر خبرگزاری های داخلی بوده و صحت سقم آن به خبرگزاری مربوطه ارتباط دارد

۱۵ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

اهدای نشان عباس کیارستمی به اصغر فرهادی

راسم پایانی سی و سومین جشنواره فیلم کوتاه تهران دوشنبه شب بیست و چهارم آبان مام با حضور جمعی از مدیران سینمایی و دست‌اندرکاران جشنواره و فیلمسازان در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

نشان عباس کیارستمی در این مراسم به اصغر فرهادی اهدا شد. او در پیامی صوتی با تشکر از کسانی که این جایزه را به او اهدا کردند،‌ گفت: «تشکر می‌کنم از شما برای اهدای این نشان به خصوص اینکه اسم آقای کیارستمی همراه آن است و همین‌طور این نشان یادآور روزهایی است که من با امکانات خیلی محدود فیلم می‌ساختم. امیدوارم جوانان قدر این دوران که می‌توان تجربه اندوخت را بدانند. باز هم از کسانی که این نشان را به من اهدا کردند، ممنونم.»

اجرای مراسم را محمد سلوکی برعهده داشت. جوایز این جشنواره در بخش‌های مختلفی از جمله هنر و تجربه، بین‌الملل و مسابقه ملی اهدا شد.در ادامه اسامی برگزیدگان این دور از جشنواره می‌آید:

بخش بین‌الملل

جوایز بخش بین‌الملل به این ترتیب اهدا شد:

جایزه ویژه هیأت داوران بین‌‍الملل در بخش آسیا به خین وارسو (Khin Warso) برای فیلم لوح سنگی (Slate) از کشور میانمار

جایزه ویژه هیأت داوران بین‌الملل بهالنورا اسمونالیوا (Elnura Osmonalieva) برای فیلم سعیده (Seide) از کشور قرقیزستان

جایزه ویژه هیأت داوران بین‌الملل به گرهارد فونک (Gerhard Funk) برای فیلم ثمر (Fruit)) از کشور آلمان

جایزه بهترین فیلم آسیا شامل تندیس جشنواره و مبلغ ٢ هزار یورو اهدا به شوجی تویاما (Toyama Shoji) برای فیلم «پروانه در زمستان» (Winters Butterfly) از کشور ژاپن اهدا شد.

جایزه بهترین فیلم اسلام و صلح جهانی نیز شامل تندیس جشنواره و مبلغ ۲ هزار یورو به امیر هنرمند (Amir Honarmand) برای فیلم «رقاصک» (The Balance Wheel) از کشور ایران اهدا شد. همچنین در این بخش هیأت داوران با اهدای دیپلم از فیلم «گذشته» (Its Back Then) به کارگردانی وثاب الصگر (Wathab al-sigar) از کشور عراق تقدیر به عمل آورد.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم تجربی شامل تندیس جشنواره و مبلغ ۳ هزار یورو به پیم زویر (Pim Zwier) برای فیلم «آنها ما را دشمن می‌نامند» (They Call Us The Enemy) از کشور هلند

جایزه بهترین کارگردانی فیلم پویانمایی شامل تندیس جشنواره و مبلغ ۳ هزار یورو به دلفین پری-ما (Delphine Priet-Maheo) برای فیلم «میهمان ناخوانده» (Joint-Tenants) از کشور فرانسه

جایزه بهترین کارگردانی فیلم مستند شامل تندیس جشنواره و مبلغ ۳ هزار یورو به هواکینگ ژین (Huaqing Jin) برای فیلم «دختر تبتی» (TheTibetan Girl) از کشور چین

جایزه بهترین کارگردانی فیلم داستانی شامل تندیس جشنواره و مبلغ ۳ هزار یورو به بزیل وویمن (Basile Vuillemin) برای فیلم «سرانگشتان» (Du Bout Des Doigts) از کشور بلژیک

جایزه بزرگ بخش بین‌الملل شامل تندیس جشنواره و مبلغ ۶ هزار یورو به آرین وزیردفتری (Arian Vazirdaftari) برای فیلم «هنوز نه» (Not Yet) از کشور ایران

بخش ملی

اسامی برگزیدگان بخش‌ ملی به این شرح است:

جایزه بهترین فیلم با موضوع «ایمان و امید» شامل تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰ میلیون ریال مشترکا به امید شمس و پوریا پیشوایی برای فیلم داستانی «گذر» از کرج و نازنین سبحان سربندی برای فیلم انیمیشن «سایه ای که نور شد» از تهران

جایزه بهترین فیلم با موضوع «محیط زیست» شامل تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰ میلیون ریال به علیرضا دهقان برای فیلم مستند «اوسیا» از یزد

جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی شامل تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰ میلیون ریال به اسما ابراهیم زادگان برای فیلم داستانی «حفره مشترک» از تهران

جایزه بهترین تحقیق و پژوهش برای فیلم مستند شامل تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰ میلیون ریال به آریان عطارپور برای فیلم «چغامیش» از تهران

جایزه بهترین صدای فیلم شامل تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰ میلیون ریال به ﺭﺍﻣﻴﻦ ﺍﺑﻮاﻟﺼﺪﻕ برای فیلم داستانی «تناوب» از تهران

جایزه بهترین تدوین شامل تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰ میلیون ریال به پویان شعله ور برای فیلم های "«اشیا گمشده» و «روتوش» از تهران

جایزه بهترین تصویربرداری شامل تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰ میلیون ریال به ﺳﻴﻨﺎ ﮐﺮﻣﺎﻧﯽ ﺯﺍﺩﻩ برای فیلم «حفره مشترک» از تهران

جایزه بهترین متحرک سازی در آثار پویانمایی شامل تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰ میلیون ریال به ﻣﺮﯾﻢ ﺧﻠﻴﻞ ﺯﺍﺩﻩ برای فیلم «مثل یک پروانه روی یک قلب» از تهران

جایزه بهترین فیلمنامه تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰ میلیون ریال به ﺣﺴﻴﻦ ﺍﻣﻴﺮی ﺩﻭﻣﺎﺭی، ﭘﺪﺭﺍﻡ ﭘﻮﺭﺍﻣﻴﺮی و ﻣﺤﻤﺪ ﺩﺍﻭﺩی برای فیلم «نسبت خونی» از کرمان

جایزه بهترین بازیگری زن شامل دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰ میلیون ریال به سونیا سنجری برای فیلم «روتوش»

جایزه بهترین بازیگر مرد شامل دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰ میلیون ریال به فرید سجادی‌حسینی برای فیلم «نسبت خونی»

جایزه بهترین فیلم تجربی شامل دیپلم افتخار و مبلغ ۲۵ میلیون ریال به کریم عظیمی برای فیلم «۹۹۹۹۹۹۹۹۹»

جایزه بهترین فیلم پویانمایی: تندیس جشنواره و مبلغ ۶۰ میلیون ریال به فرنوش عابدی برای فیلم «پیشخدمت» از تهران، دیپلم افتخار و مبلغ ۲۵ میلیون ریال به مهدی خرمیان برای فیلم «سوزن‌بان» از تهران

جایزه بهترین کارگردانی در بخش فیلم مستند شامل تندیس جشنواره و مبلغ ۶۰ میلیون ریال به مهدی حیدری برای فیلم «ده، چهار و نیم، سه و نیم» از آمل

جایزه بهترین کارگردانی در بخش فیلم داستانی شامل تندیس جشنواره و مبلغ ۸۰ میلیون ریال به «حامد نجابت» برای فیلم «اشیا گمشده» از تهران

جایزه ویژه هیأت داوران شامل دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰ میلیون ریال به مهدی آقاجانی برای استفاده خلاقانه کارگردان از جلوه های ویژه کامپیوتری در فیلم داستانی «درپیکر»

جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شامل تندیس جشنواره و مبلغ ۲۵ میلیون ریال به کریم لک زاده برای فیلم «دختری در میان اتاق»

جایزه بهترین فیلم در بخش سینمای ایران تندیس جشنواره و مبلغ ۱۵ میلیون ریال مشترکا به اسما ابراهیم زاده گان برای فیلم «حفره مشترک» از تهران و علی خوشدونی فراهانی برای فیلم «تناوب» از تهران

هنر و تجربه

در بخش هنر و تجربه تندیس فیلم برگزیده گروه هنر و تجربه به همراه مبلغ ٦٠ میلیون ریال به دلیل برداشتی امروزی و مدرن از داستانی با الگوی کهن و همچنین کارگردانی سنجیده اهدا می شود به اسما ابراهیم زادگان برای فیلم حفره مشترک اهدا شد.

همچنین تندیس فیلم برگزیده گروه هنر و تجربه به همراه مبلغ ٦٠ میلیون ریال به دلیل استفاده معنادار از فرم و نگاهی جدید و تجربه گرا به داستانی آشنا اهدا می شود به آرین وزیر دفترک برای فیلم هنوز نه تعلق گرفت.

استعدادیابی

جوایز بخش استعدادیابی به این ترتیب اهدا شد:

دیپلم افتخار و حمایت از تولید اثر بعدی به آرمان خوانساریان برای فیلم داستانی سبز کله غازی

دیپلم افتخار و حمایت از تولید اثر بعدی به کریم امینی برای فیلم داستانی چلیپا

دیپلم افتخار و حمایت از تولید اثر بعدی به کمال پرناک برای فیلم داستانی هستی

دیپلم افتخار و حمایت از تولید اثر بعدی به آرین وزیردفتری برای فیلم داستانی هنوز نه

دیپلم افتخار و حمایت از تولید اثر بعدی به کتایون پرمر برای فیلم داستانی کشند.

آسیفا ایران

جوایز بخش آسیفا ایران نیز به این شرح بود:

لوح افتخار و مبلغ ١٠ میلیون ریال به سحر طرزی برای فیلم لحظات کاغذی

لوح افتخار و مبلغ ١٠ میلیون ریال به مقداد اخوان برای فیلم زمین روباه

لوح افتخار و مبلغ ١٠ میلیون ریال به کاوه سیستانی برای فیلم ماهی قرمز

همایش مطالعه فیلم کوتاه

در بخش همایش مطالعات فیلم کوتاه ( گذشته، حال، آینده) نیز جوایز به این ترتیب اهدا شد:

دیپلم افتخار و مبلغ ١٠ میلیون ریال به پروانه احمدی برای مقاله بررسی جلوه های سینمایی فیلم کوتاه در مجموعه شعرهای یانیس ریتسوس

دیپلم افتخار و مبلغ ١٠ میلیون ریال به احمد خوش نیت برای مقاله وجوه اشتراک فیلم بلند و کوتاه در بکارگیری عمده ترین شیوه های علم بیان

جایزه بهترین تهیه کنندگی فیلم کوتاه مستند نیز شامل لوح تقدیر و ٢ سکه بهار آزادی به انتخاب انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند ایران به ﺣﻤﻴﺪ ﺟﻌﻔﺮی و فاطمه فروزان علاء برای فیلم بَرد، اهدا شد.

جایزه انجمن صنفی فیلم کوتاه

در بخش دیگری از مراسم جایزه انجمن صنفی فیلم کوتاه ایران به ترتیب ذیل اهدا شد:

مدال و دیپلم افتخار ایسفا به بهنام عابدی برای فیلم داستانی وال ها

دیپلم افتخار ایسفا به علی اکبر محمدخانی برای فیلم تجربی خودم را می کشم و تو مقصری

جایزه کتاب و سینما

جایزه بخش جنبی کتاب و سینما شامل تندیس هفته کتاب، لوح تقدیر و مبلغ ١٥٠ میلیون ریال به عنوان نفر اول به حسن نقاشی برای فیلم آثار عجم اهدا شد.

۲۵ آبان ۹۵ ، ۰۹:۱۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیررضا دهقانی

صف بلند انیمیشن‌ها برای رسیدن به جایزه اسکار

رای نخستین بار در تاریخ جوایز اسکار نام ۲۷ انیمیشن بلند برای شرکت در این رقابت ثبت‌ شد. آکادمی علوم‌ و هنرهای سینما جمعه ۲۱ آبان این خبر را اعلام کرد.

در این فهرست بلند بالا نام استودیوهای مشهور در کار انیمیشن‌سازی با چند اثر به چشم می‌خورد. برای نمونه دیزنی با انیمیشن‌های «در جستجوی دُری»، «زوتوپیا» و «موانا» برای اسکار بهترین انیمیشن بلند خیز برداشته است.

در همین حال یونیورسال با «زندگی پنهان حیوانات خانگی»‌، دریم‌ورکس «پاندای کونگ‌فوکار ۳»‌ و «ترول‌ها»، فاکس با «عصر یخبندان: دوره برخورد»، سونی با «پرندگان خشمگین» و «مهمانی سوسیسی» و کمپانی برادران وارنر با «لک‌لک‌ها» برای رسیدن به جایزه اسکار رقابت می‌کنند.

البته در این میان رقبای مدعی کمتر شناخته شده هم به میدان آمده‌اند. انیمیشن «کوبو و دو رشته» یکی از این مدعیان است. انیمیشن «لاکپشت قرمز» که جایزه ویژه هیئت داوران بخش نوعی نگاه جشنواره کن را گرفت نیز در اسکار هشتادونهم حضور دارد.

نماینده سوییس در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان اسکار یک انیمیشن به نام «زندگی من به عنوان یک کدو سبز» است. این فیلم علاوه بر این در بخش بهترین انیمیشن بلند اسکار نیز رقابت می‌کند.

کمپانی نت‌فلیکس هم با ارائه نسخه کارتونی «شازده کوچولو» به اسکار بهترین انیمیشن بلند چشم دوخته است.  

پنج نامزد نهایی جایزه بهترین انیمیشن بلند اسکار پنجم بهمن (۲۴ ژانویه) معرفی می‌شوند.

۲۳ آبان ۹۵ ، ۰۸:۲۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیررضا دهقانی

تصمیمی که شاگردان کیارستمی گرفتند

 مدیر موسسه کارنامه می‌گوید 1200 شاگرد کیارستمی پس از سفر ابدی این فیلمساز، نمی‌دانستند چه باید بکنند.


شب عباس کیارستمی در سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور مدیران سینمایی، هنرمندان و فیلمسازان جوان،‌ با نمایش چند اثر درباره این کارگردان فقید برگزار شد.

در این مراسم که دیشب در پردیس چارسو برگزار شد، تعدادی از شاگردان کیارستمی هم حضور داشتند.

در ابتدا، علیرضا کریمی صارمی، مدیر جشنواره فیلم کوتاه تهران با بیان اینکه کیارستمی عاشق ایران و تمام جوانان ایران و جهان بود، گفت: «او در کشورهای مختلف کارگاه‌هایی را برگزار و دانشجویان زیادی را تربیت کرد. او جایگاهی ویژه و جهانی دارد.»

در ادامه، نگار اسکندرفر، مدیر موسسه کارنامه با بیان اینکه این موسسه تنها جایی بود که کیارستمی در طول یک دهه در آن کارگاه برگزار کرد،‌ افزود: «یک‌بار به کیارستمی گفتم در همه جای دنیا کارگاه دارید و چرا فکری برای مشتاقان در ایران نمی‌کنید. او هم پذیرفت که کارگاهی در کارنامه برگزار کند.»

او با اشاره به اینکه پس از اعلام برگزاری کلاس‌های فیلمسازی، در سه روز اول یک‌هزار و 200 نفر ثبت نام کردند، ادامه داد: «او با شیوه گزینشی جذب هنرآموزان موافق نبود و اعتقاد داشت که همه باید در این کلاس‌ها حضور داشته باشند. به این صورت بود که 11 دوره کارگاه با سوژه‌های مختلف و همفکری مرحوم کیارستمی و دانشجویان،‌ برگزار کردیم.»

مدیر موسسه کارنامه با تاکید بر اینکه از کیارستمی سخن گفتن، تکراری است چرا که این روزها همه از او سخن گفته‌اند، اظهار کرد: «از بین آثار کیارستمی آنچه می‌توان گفت برای من به میراث مانده، شاگردان کیارستمی است؛ گروهی که وقتی کیارستمی به سفر ابدی رفت، نمی‌دانستند چه باید کنند.»

اسکندرفر با بیان اینکه به شاگردان کیارستمی گفته است اگر می‌خواهند یادبود و مراسم داشته باشند، بروند و کار کنند،‌ اضافه کرد: «آنان تصمیم گرفتند فیلم‌هایی را برای کیارستمی بسازند. با دو سوژه «زندگی و دیگر هیچ» و «به یاد کیارستمی» 51 فیلم ساخته شد. این فیلم‌ها در مدت کوتاهی ساخته شد اما همه آنها با عشق کار کردند.»

 او در پایان خاطرنشان کرد: «گروه شاگردان کیارستمی کار می‌کنند و در برنامه کاری‌شان هدف این است با نوع آموزشی که دیدند، انتقال این آموزش را به عهده بگیرند و امید داریم بقیه جوانانی که فرصت حضور در این کارگاه‌ها را نداشتند به این گروه بپیوندند و به همین طریق به یاد کیارستمی باشیم.»

در ادامه شب عباس کیارستمی، 17 فیلم یک دقیقه‌ای که شاگردان این کارگردان فقید به یاد او ساخته بودند و همچنین فیلم «76 دقیقه و 15 ثانیه با عباس کیارستمی» ساخته سیف‌الله صمدیان، برای حاضران به نمایش درآمد.

در پایان این مراسم دفتری از اشعار زنده یاد عباس کیارستمی به امضای علاقه‌مندان او رسید.

سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری فرید فرخنده کیش تا 24 آبان ادامه دارد.

۲۲ آبان ۹۵ ، ۰۸:۲۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیررضا دهقانی

توران میرهادی درگذشت

توران میرهادی از پیشکسوتان عرصه آموزش و پرورش و ادبیات کودک، بعد از مدتی که بر اثر سکته مغزی به کما فرو رفته بود، عصر امروز (سه‌شنبه ۱۸ آبان) از دنیا رفت.

میرهادی استاد ادبیات کودکان، نویسنده و کارشناس علم تربیت و آموزش، بیش از ۶۰ سال در گستره آموزش و پرورش، فرهنگ و ادبیات کودکان چهره‌ای تاثیر گذار بود.

او یکی از بنیان‌گذاران شورای کتاب کودک به شمار می‌آمد و از سال ۱۳۵۸ تا کنون نیز سرپرستی تدوین و تالیف «فرهنگنامه کودکان و نوجوانان» را برعهده داشت.

جزییات مراسم تشییع و خاکسپاری مرحوم میرهادی به زودی اعلام می‌شود  

۱۹ آبان ۹۵ ، ۰۹:۳۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیررضا دهقانی

خبرهای روزهای اخیر تکذیب شد: اخبار منتشر شده در مورد فیلم مهران مدیری صحت ندارد

در روزهای اخیر خبرهایی در مورد انتخاب بازیگران و عوامل پشت دوربین تازه‌ترین فیلم سینمایی مدیری در رسانه‌ها منتشر شد. این در حالی است که هنوز خبر دریافت مجوز نمایش این فیلم از سوی ارشاد منتشر نشده است. برای روشن شدن وضعیت این پروژه روابط عمومی «پنج عصر» با انتشار متنی اعلام کرد، اخبار انتشار یافته در مورد پیش‌روی تولید فیلم صحت ندارد و همه چیز برای تولید فیلم بعد از دریافت مجوز ساخت دنبال خواهد شد.

متن منتشر شده از سوی روابط عمومی به این شرح است:

«روابط عمومی پروژه فیلم سینمایی «پنج عصر» به کارگردانی مهران مدیری، تمامی شایعات و خبرهای اعلام شده راجع به این پروژه، که تا به امروز منتشر شده است تکذیب می‌کند و اعلام می‌دارد هیچ‌گونه فعالیت و پیش‌تولیدی در مورد این پروژه انجام نگرفته است و لازم به یادآوری است فقط خبرهایی که از طریق مدیر روابط عمومی این پروژه اعلام می‌شود صحت دارد و طبیعتا تا صدور پروانه ساخت این فیلم از سوی وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ‌گونه فعالیتی در این پروژه انجام نخواهد شد.»


۱۶ آبان ۹۵ ، ۰۸:۴۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیررضا دهقانی

حسین انتظامی: با روشن کردن چارچوب‌ها جلوی برخورد سلیقه‌ای با مطبوعات گرفته می‌شود

حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد همزمان با برگزاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در برنامه زنده‌ تلویزیون «چرخ» که از شبکه چهارم سیما پخش می‌شود، حاضر شد.

براساس گزارش «ایسنا» انتظامی در سخنان خود به تقسیم‌بندی موضوعی نمایشگاه مطبوعات که سه سال است انجام می‌شود، اشاره کرد و این اقدام را در جهت حضور بهتر و موثرتر بازدیدکنندگان برای حضور و پیدا کردن بخش‌های مورد علاقه خود در غرفه‌ها دانست.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در پاسخ به پرسشی درباره تفاوت رسانه‌های سنتی و رسانه‌های مدرن نکاتی را مطرح کرد.

او در بخشی از صحبت‌هایش به این نکته اشاره کرد که در رسانه‌های سنتی یا رسانه‌های همگانی مقوله‌ای به نام دروازه‌بانی خبر وجود دارد.

او توضیح داد: «ممکن است ابزارآلات در رسانه‌های سنتی مدرن باشد، اما وجه مشترک آن‌ها این است که در رسانه‌های سنتی محتوا دروازه‌بانی می‌شود و سپس در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. در رسانه‌های سنتی یک نفر صحبت می‌کند و مخاطب او را می‌بیند و نهایتِ تعامل مخاطب با تولیدکننده پیام، به شکل انتقال نظرات از طریق تلفن و پیامک خواهد بود.»

او با بیان اینکه الان دوره رسانه‌های اجتماعی است، یادآور شد: «عده‌ای با کمال بدبینی می‌گویند که دوره کاغذ به سر آمده، این در حالی است که بسیاری از کارشناسان به این نظر اعتقادی ندارند. مدیوم‌های رسانه‌ای در طول زمان اضافه شده‌اند و رسانه‌های جدید شکل گرفته‌اند. وقتی رادیو ظهور کرد عده‌ای آن را پایان دوره مطبوعات می‌دانستند همان‌طور که وقتی تلویزیون آمد برخی پایان رادیو را پیش‌بینی می‌کردند اما در حوزه رسانه هیچ گاه با آمدن فرزند نورسیده به خانواده، فرزند کهنه فراموش نشده است.»

انتظامی با بیان اینکه الان در عصر چندرسانه‌ای هستیم یکی از ویژگی‌های این عصر را اینگونه دانست که فرزند جدید به دنبال هم‌افزایی برای ارائه یک بسته جدید است و رسانه‌ای موفق است که ترکیبی از همه رسانه‌ها باشد.

او بار دیگر به ویژگی رسانه‌های جمعی و سنتی اشاره کرد و گفت: «در رسانه‌های جمعی نوعی دروازه‌بانی خبر اتفاق می‌افتد. بر این اساس وقتی خبری را از رادیو، تلویزیون یا مطبوعات می‌شنوید احتمال اینکه صحت داشته باشد بیشتر است. یکی از ویژگی ‌های رسانه‌های نو این است که همه تولیدکننده هستند و از آنجا که همه از مهارت کافی برخوردار نیستند و هر مطلبی ممکن است منتشر شود، شما باید همه مطالب را از آزمون صحت بگذرانید و برای کنترل صحت باید سواد رسانه‌ای مردم را بالا ببرید تا بتوانند راستی‌آزمایی کنند.»

معاون مطبوعاتی در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به اینکه در حال حاضر چه مشکلاتی باید از پیش پای خبرنگاران برداشته شود؟ گفت: «باید به سمت عدالت رسانه‌ای پیش برویم و هرچه ممکن است رانت‌های رسانه‌های دولتی را کاهش بدهیم تا فضای رقابتی ایجاد شود. ما وقتی از اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنیم باید کمک کنیم بخش خصوصی جلوه کند پس دولت باید به بخش خصوصی کمک کند؛ بنابراین در سه سال گذشته به بخش دولتی مجوز تاسیس روزنامه و خبرگزاری نداده‌ایم و یارانه آن‌ها را هم قطع کرده‌ایم.»

او همچنین بر افزایش آموزش و مهارت در حوزه خبرنگاری از سوی دولت تأکید کرد.

معاون مطبوعاتی گفت: «سخت‌گیری‌هایی که در حوزه مطبوعات انجام می‌دهیم نباید کلی باشد. چارچوب‌ها باید مشخص باشند تا به سلیقه مجری برنگردند و مجریان تبعیض قائل نشوند.»

حسین انتظامی همچنین در پاسخ پرسش به مجری درباره حمایت از مطبوعات علمی یادآور شد که رسانه‌های علمی در بسته حمایتی وزارت ارشاد قرار دارند و یارانه این نشریات سه برابر پرداخت می‌شود؛ ضمن اینکه وزارت ارشاد زمینه را برای ظهور و بروز نشریات علمی فراهم کرده و از انتشار چنین نشریاتی استقبال می‌کند.

در پایان برنامه «چرخ» مجری که چند باری بر محبوبیت انتظامی در بین اهالی رسانه تأکید کرده بود، بار دیگر این نکته را یادآور شد که معاون مطبوعاتی در پاسخ به او توضیح داد: «یکی از تدابیری که دولت به خرج داده این است که نماینده مطبوعاتی‌ها را از بین آن‌ها انتخاب و در واقع خودشان را مبصر خودشان کرده است؛ به همین جهت مطبوعاتی‌ها به بنده لطف دارند.»


۱۶ آبان ۹۵ ، ۰۸:۴۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیررضا دهقانی

کلاهبردار هنرمندی که تمام کارشناسان هنری را فریب داد


 وقتی یک نقاشی بی‌نام و نشان از یک نقاش گمنام را برخی از سرشناس‌ترین کارشناسان هنری و نمایشگاه‌گردانان خبره اثر معتبری از استاد نقاش قرن هفدهم هلند تشخیص می‌دهند، تابلو به قیمت ۱۰ میلیون دلار فروخته می‌شود. اما وقتی ناگهان تابلو جعلی از آب درمی‌آید، یک پرسش مهم مطرح می‌شود، آیا این تنها نمونه از این دست است؟

نقاشی مردی با موهای بلند و لباس سیاه که بدون لبخند به بیننده می‌نگرد، سال ۲۰۰۸ توجه یک مجموعه‌دار آثار هنری به نام گیلیانو روفینی را به خود جلب کرد. او به گمان اینکه اثری متعلق به مدرسه نقاشی فرانس هالس نقاش برجسته قرن هفدهم هلند را یافته است، نقاشی را به کارشناسان این امر نشان داد و در کمال شگفتی در حالی که هیچ مدرکی دال بر صحت این امر وجود نداشت، کارشناسان به اجماع رسیدند که «پرتره یک مرد» اثر معتبری از این استاد قدیم نقاشی است. همین شد مجموعه‌دار خوش‌شانس تابلو را سال ۲۰۱۱ در حراجی ساتبی فروخت.

           

                                          b        

              اما این پایان ماجرا نبود. چندی بعد زمانی که مشخص شد روفینی نقاشی‌های دیگری از استادان قدیم تاریخی نقاشی به ویژه یک اثر از لوکاس کراناخ پدر را هم در مواردی مشابه فروخته است، مسئولان حراجی ساتبی را به شک انداخت. پس از آن مسئولان ساتبی نقاشی «پرتره یک مرد» را برای تجزیه و تحلیل تکنیکی با استفاده از روش‌های علمی روز برای کارشناسان فرستادند. کارشناسان با استفاده از ابزار و متدهای علمی پی بردند که در این نقاشی عناصری از هنر معاصر به وضوح قابل تشخیص است. با مشخص شدن این موضوع حراجی ساتبی اعلام کرد که تابلو بدون شک جعلی است و پول خریدار را به او بازگرداند.

در این ماجرا با استفاده از تکنیک‌های علمی به جعلی بودن اثر پی‌ بردند، در حالی که کارشناسان هنری در تشخیص جعلی بودن آن ناتوان بودند. این رویداد یک نگرانی بزرگ به وجود آورد. ممکن است نقاشی‌های دیگر نیز همانند این وجود داشته باشد و اگر نقاش آن‌ها آنقدر ماهر است که می‌تواند کارشناسان مطرح هنری در سراسر جهان را فریب دهد، چند نقاشی جعلی دیگر از این دست در جهان وجود دارد؟‌

نکته مهم این است که تابلوی «پرتره یک مرد» کپی اثر دیگری نبود بلکه به عنوان یک اثر ناشناخته از فرانس هالس مطرح شد. حتی گیلیانو روفینی نیز هیچ‌گاه ادعا نکرد که این تابلو اثر هالس است، بلکه از کارشناسان تقاضا کرد که بررسی کنند که این اثر هالس است یا نه.

پرسش مهم دیگری که پس از این ماجرا مطرح شد، بحث ارزش آثار هنری بود. تابلوی «پرتره یک مرد» زمانی که تصور می‌شد اثری از فرانس هالس، نقاش برجسته هلندی قرن هفدهم است در یک حراجی به قیمت ۱۰ میلیون دلار فروخته شد. اما پس از برداشتن نام هالس از پای آن، دیگر ارزش و قیمت چندانی ندارد در حالی که با چنان ظرافت و مهارتی کشیده شده است که کارشناسان هنری را به این باور رسانده که اثری از استاد نقاش قرن هفدهم هلند است. حال می‌توان با اطمینانی بیشتر گفت که ارزش یک اثر هنری در بازار این دست آثار تنها به نام خالق اثر وابسته است و زیبایی و هنر نقش چندانی در این امر ندارند.  

شاید به همین دلیل است که جاعلان زبردستی همانند خالق نقاشی «پرتره یک مرد» تا زمانی که بازاری برای آثار هنری از این دست وجود دارد، به کار خود ادامه خواهند داد. البته از این پس با پا به عرصه وجود گذاشتن شیوه‌های نوین علمی برای بررسی اصالت و اعتبار آثار کارشان دشوارتر از پیش خواهد شد.

در پایان بدون شک بحثی در این نیست که شاهکار هنری، شاهکار هنری است و اثر جعلی تنها اثری جعلی است. با این وجود یک چیز قابل انکار نیست، پرتره مردی سیاه‌پوش اثری اعجاب‌انگیز است و باید فرانس هالس را ستود که الهام‌بخش نقاشی ناشناس برای رسیدن به چنین توانایی، هنر و جایگاهی شده است.

نیویورک‌تایمز / ۳۱ اکتبر، ترجمه:‌ فرزاد مظفری


۱۱ آبان ۹۵ ، ۰۸:۲۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیررضا دهقانی

انتظامی: دولت حامی شفافیت در رسانه‌هاست هر روز یکی از روزنامه‌ها بولتن روزانه نمایشگاه را منتشر می‌کند

مهدی درستی: نشست خبری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات با حضور دکتر حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی برگزار شد.


در ابتدای جلسه انتظامی با یادی از محمدرضا رستمی روزنامه‌نگار با سابقه عرصه فرهنگ، سخنان خود را درباره این دور از نمایشگاه آغاز کرد: «این نمایشگاه از تاریخ 14 تا 21 آبان در مصلی امام خمینی برگزار می‌شود. فرآیند ثبت‌نام رسانه در این دوره به صورت الکترونیک بوده است و ابتدا ثبت نام مقدماتی و سپس ثبت نام اصلی و در نهایت هم جانمایی و غرفه‌بندی به صورت الکترونیک انجام شد.»

او ادامه داد: «امسال بالغ بر 260 غرفه در بخش‌های مختلف از جمله موسسات مطبوعاتی، روزنامه‌ها، فرهنگی و هنری، دین و اندیشه و سیاسی و اقتصادی فعالیت می‌کنند. حدود 900 رسانه در این نمایشگاه حضور دارند که بهترین فرصت برای ارزیابی عملکرد رسانه‌ها و ارتباط‌شان با مخاطبان است.»

در ادامه نشست پوسترهای نمایشگاه از سوی خبرنگاران و حسین انتظامی رونمایی شد.

سپس انتظامی آماری از تعداد غرفه‌های نمایشگاه داد و اعلام کرد: «موسسات مطبوعاتی 13 غرفه، رسانه‌های استانی و منطقه‌ای 65 غرفه، تشکل‌های مطبوعاتی هشت غرفه و حوزه کسب و کار مرتبط با رسانه‌ها که سه سال است در نمایشگاه ایجاد شده است با 20 غرفه در نمایشگاه حضور دارند، همچنین روابط عمومی دستگاه‌ها با هفت غرفه، اداره کل ارشاد استان‌ها و نشریات محلی که نتوانسته‌اند به صورت مستقل در نمایشگاه حضور داشته باشند در غرفه‌های استانی که به تعداد تمامی استان‌هاست در نمایشگاه حاضر خواهند بود. نشریات دانشجویی با دو غرفه، روزنامه‌ها با 40 غرفه، خبرگزاری‌های عمومی با 13 غرفه، دین و اندیشه با 23 غرفه و بخش فرهنگی و هنری با 86 غرفه، حوزه سیاسی و اقتصادی (نشریات و پایگاه‌های خبری) با 94 غرفه، آموزشی و تخصصی با 99 غرفه، خانواده و عمومی و کودک و نوجوان به ترتیب با 79 و 11غرفه در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.»

معاون مطبوعاتی در ادامه درباره برنامه‌هایی که در نمایشگاه برگزار می‌شود، گفت: «در طول نمایشگاه نشست‌های حرفه‌ای برگزار می‌شود که بخش عمده‌ای از آن بر عهده رسانه‌هاست که با محوریت ستاد نمایشگاه در اختیارشان قرار می‌گیرد. همچنین هر روز یک کارگاه تخصصی با حضور اساتید ارتباطات در ساعت مشخصی در نمایشگاه برگزار می‌شود.»

او همچنین درباره شعار نمایشگاه گفت: «شعار نمایشگاه امسال شفافیت و صداقت است، که در شورای سیاست‌گذاری متشکل از روسای تشکل‌های مدیریتی و همکاران ستاد‎های مطبوعاتی تعیین شده است و در تکمیل شعار سالیان گذشته است. ما به عنوان رسانه باید دنبال شفافیت از دولت‎ها باشیم تا بتوانیم فساد را کاهش دهیم و به مردم که مالکان اصلی این جامعه هستند کمک کنیم و از همه مهم‌تر هزینه نظارت را کاهش دهیم.»

انتظامی ادامه داد: «در این نمایشگاه یکی از کتاب‌های دکتر معتمدنژاد که تا به امروز منتشر نشده است با عنوان «حقوق جهانی ارتباطات» رونمایی می‌شود. همچنین هرروز یکی از روزنامه‌ها بولتن روزانه نمایشگاه را منتشر می‌کند.»

انتظامی دباره افتتاحیه نمایشگاه گفت: «نمایشگاه از روز جمعه بازگشایی می‌شود و از امروز غرفه‌ها به رسانه‌ها برای آماده سازی تحویل داده شده است، افتتاح رسمی نمایشگاه روز شنبه است و ساعت بازدید هم از 9 صبح تا هشت و نیم شب خواهد بود.»

انتظامی همچنین اذعان کرد: «طبق سنت چهارساله در اختتامیه نمایشگاه از رسانه‌های موفق در حوزه زبان و ادبیات فارسی تقدیر می‌شود که در 120 عنوان ارزیابی شده‌اند و شامل روزنامه‌های عمومی، روزنامه‌های محلی، ورزشی، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری می‌شود. سال آینده رسانه‌های برگزیده از تخفیفات در ثبت‌نام و الویت در تعیین غرفه‌بندی بهره‌مند خواهند شد.»

او همچنین گفت: «سه عنوان نمایشگاه عکس در حوزه طبیعت، عکس‌های ایران و کره جنوبی که با همکاری ایرنا تهیه شده است و نمایشگاه ایران در سالی که گذشت برپا خواهد شد.»

انتظامی درباره تنوع نمایشگاه این دوره گفت: «امسال حدود 30 درصد حضور رسانه‌ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و به دلیل استقبال زیاد طبقه فوقانی نمایشگاه هم به کار گرفته شده است. تنوع دیدگاه سیاسی نیز نسبت به سال گذشته بیشتر است، هم از لحاظ جغرافیایی و هم از نظر مدیوم رسانه‌ای.»

معاون امور مطبوعاتی همچنین درباره روند الکترونیکی بودن نمایشگاه گفت: «فرایند الکترونیک در دولت الکترونیک مزایای متعددی دارد، اولا هزینه را کاهش می‌دهد، ثانیا فراگیری را افزایش می‌دهد و ثالثا تکریم واقعی ارباب رجوع است که با وجود دولت الکترونیک در وقت و هزینه‌شان صرفه جویی می‌شود. فرآیند جانمایی الکترونیک از سال گذشته شروع شده بود و امسال به صورت کامل انجام شد. مزیت این روش این است که هیچ گونه ناحقی در مکان غرفه‌ها اتفاق نمی‌افتد، زیرا که سال‌های گذشته که جانمایی توسط مجموعه نمایشگاه انجام می‌شد جای گله گذاری وجود داشت، ولی امثال این چنین نیست و حقی از کسی ضایع نمی‌شود.»

انتظامی در پایان در خصوص محل برگزاری نماشگاه افزود: «محل نمایشگاه توسط رسانه‌ها تصمیم گیری شده است و بنا بر ملاحظاتی مصلی ارجحیت داشته و به مکان رسانه‌ها نسبت به مکان‌های دیگر نزدیک‎تر بوده است.»

۱۱ آبان ۹۵ ، ۰۸:۲۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیررضا دهقانی

حداد‌عادل به کمپین «کتاب جای گل» پیوست

دفترتبلیغات‌ و ناشرانی چون آموت، موفقیت ،آریاگهر،نیستان و... با این حرکت‌فرهنگی همراهی کردند


کمپین «کتاب جای گل» که به یاد محمدرضا رستمی، دبیر سابق سرویس فرهنگ خبرگزاری خبرآنلاین، منتقد، نویسنده و روزنامه‌نگار باسابقه راه‌اندازی شده‌، در روزهای اخیر با استقبال چشم‌گیری از سوی دست‌‌اندرکاران حوزه فرهنگ و هنر روبرو شده است.

موسسات نشر و مسئولان فرهنگی برای مشارکت در این کمپین، کتاب‌های مختلفی را در اختیار برگزارکنندگان مراسم بزرگداشت محمدرضا رستمی قرار داده‌اند.

از جمله افراد و نشرهایی که در این کمپین مشارکت کرده‌اند، می‌توان به غلامعلی حداد‌عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رئیس بنیاد سعدی اشاره کرد. او 50 جلد کتاب را در اختیار این کمپین قرار داده‌ است.

حجت‌الاسلام محمد شیخ‌الاسلامی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان تهران هم 100 جلد کتاب به این کمپین اهدا کرده است.

انتشارات آموت نیز با اهدای 1000 جلد کتاب در 100 عنوان به این کمپین پیوسته‌ است. همچنین 100 جلد کتاب در 10 عنوان از سوی موسسه موفقیت و انتشارات آریا گهر و دکتر حلت اهدا شده است. انتشارات نیستان 20 جلد و فروشگاه« +کتاب »نیز 10 جلد اثر در اختیار کمپین قرار داده‌اند.

حضور شهروندان هم در این حرکت فرهنگی تاکنون بسیار پررنگ بوده است، از جمله طاهره زیانی، از اهالی قشم هم با اهدای 10 جلد کتاب در این کمپین مشارکت کرده است.

همچنین جمعیت گسترده‌ای شامل 8 هزار نفر برای غنی کردن بخش کتاب‌های کودک و نوجوان، تصمیم به ارسال کتاب‌های کودک به این کمپین گرفته‌اند.

این اقدام با نگاهی به اهداف کمپین که همراه کردن کودکان و نوجوانان اسدآباد با کتاب‌خوانی بوده، صورت گرفته است.

در پوستری که به بهانه این کمپین و مراسم بزرگداشت محمدرضا رستمی طراحی شده، آمده است: «کتاب‌ها و کلمات، این دغدغه روزنامه‌نگاری بود که دلش می‌خواست جهان جای بهتری باشد. برای یادبود #رضا_رستمی، #کتاب_جای_گل بیاورید تا کتابخانه‌ای شود برای مردم شهرش و کودکانشان که پا روی شانه کتاب‌ها بگذارند و قد بکشند تا آرزوی رضا رستمی لااقل کمی رنگ واقعیت به خود بگیرد.»

مراسم بزرگداشت محمدرضا رستمی روز چهارشنبه (12 آبان) ساعت 17:30  در خیابان جمهوری، تقاطع حافظ، پردیس سینمایی چارسو، برپا خواهد شد.


۱۱ آبان ۹۵ ، ۰۸:۱۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیررضا دهقانی

موضع‌گیری صریح سازمان سینمایی: یا اکران فیلم در ایران یا تبلیغ در جم

 در پی تذکرات مختلف به بعضی از سینماگران که مصالح عمومی سینمای ایران را رعایت نکرده و نسبت به پخش تیزرفیلم‌هایشان از شبکه جم اقدام کرده‌اند به اطلاع می‌رساند:

«پس از گفت‌و‌گو و توافق‌های انجام شده با قوه محترم قضائیه و با توجه به تذکرات متعدد و اعلام مسئولان عالی رتبه قضایی، همکاری با شبکه‌های معاند، معاونت در جرم تلقی می‌شود.

باتوجه به همکاری بسیار خوب اکثریت سینماگران محترم، در موارد اندکی تخلف فوق الذکر مشاهده می‌شود.

بار دیگر تاکید می‌شود درصورت پخش آگهی تبلیغاتی در شبکه‌های معاند از جمله جم، سازمان سینمایی با متخلفان به شدت برخورد و ادامه نمایش فیلم در سینماها و شبکه نمایش خانگی در هر مرحله‌ای که باشد متوقف خواهد شد.

بی‌تردید اهالی سینما در این شرایط رونق و موفقیت‌های بی‌مانند، اجازه نخواهند داد که برخی با رفتارهای سودجویانه منافع کلیت سینما را با ایجاد حاشیه‌های بی‌مورد تهدید کنند.»

سازمان سینمایی با تاکید بر وظیفه ذاتی خود اعلام می‌دارد: «از طریق مجاری قانونی نسبت به احقاق حقوق سینمای ایران در عرصه تبلیغ و بهره‌گیری مناسب و موثر از امکانات فراگیر ملی،به ویژه صدا و سیما همچنان پیگیر است.»

۰۹ آبان ۹۵ ، ۰۸:۰۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
امیررضا دهقانی